Fra 2022 har Universitetet i Bergen gjennom Senter for Griegforskning, Fakultet for kunst, musikk og design overtatt som ny vertsinstitusjon for Norsk musikkarv.
Ludvig Irgens-Jensens sangsyklus Japanischer Frühling ble i november 2019 fremført av sopranen Mari Eriksmoen, dirigenten Eivind Gullberg Jensen og Oslo Filharmonien.
Norsk musikkarv ferdigstilte i 2018 en praktisk utgave av Symfoni nr. 2 i h-moll (1862), som da ble innspilt av Kringkastingsorkesteret (KORK) med Miguel Harth-Bedoya som dirigent. I løpet av 2019 har også Symfoni nr. 1 i B-dur (1861) fått en utgave og en innspilling.
Med utgivelsene i mars 2019 av Johan Svendsen: Prélude og Johan Svendsen: Festpolonese op. 12 er en tredjedel av de 60 heftene med kritiske utgaver av Svendsens komplette produksjon tilgjengelig.
Kvinner har tradisjonelt sett ikke hatt en særlig dominerende plass i fagmiljøet for edisjon og musikkfilologi i Norge. I perioden før Norsk musikkarv ble etablert var det så godt som ingen kritiske utgaver av musikk komponert av kvinner. Ikke minst var det få kvinner som arbeidet i dette fagfeltet og/eller som var redaktører for utgaver.
Den nyeste versjonen av MerMEId er nå (våren 2017) plassert på en server ved Universitetsbiblioteket i Bergen, og driftes derifra. Flere nye verkkataloger er nå under arbeid, og ulike publiseringsmetoder er under utvikling, i dette nye samarbeidet mellom Norsk musikkarv og Universitetsbiblioteket i Bergen.
This year's conference will convene 8 and 9 December at the National Library of Norway. We look forward to welcoming you to this important event.
Halvorsens fiolinkonsert har vært tapt i omtrent hundre år. Vi vet den ble urframført av den meget unge stjernesolisten Kathleen Parlow (1890–1963) og Berliner Philharmoniker i 1909. Mange års leting i arkiver i mange land har ikke ført fram. Ikke før Canadiske musikkbibliotekarer på nytt gikk gjennom Parlows etterlate papirer og noter. Per Dahl hadde en samtale på en musikkforskerkonferanse (i en vin-kø!) med disse bibliotekarene og han kunne da slå fast omfanget og viktigheten av hva de hadde funnet.
Cand.philol. Bjørn Morten Christophersen ved Institutt for musikkvitenskap vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): Panoramic Constraints: A Study of Johan Svendsen’s Musical Sketches and Exercises
Tid og sted: 26. apr. 2016 10:15, Salen i ZEB-bygningen, Blindern
Dato: fredag 13. november 2015 Tid: kl.10.30-‐15.30 Sted: Nasjonalbiblioteket, Henrik Ibsens gate 110, Oslo
I anledning Halfdan Kierulfs 200-årsjubileum arrangerer Nasjonalbiblioteket tirsdag 20. oktober en konferanse med konsertinnslag som belyser og kjente og ukjente sider ved komponistens liv og virke.
Eit heilt nytt edisjonsprosjekt kring musikken til Johan Daniel Berlin er starta opp våren 2015. Halvor Hosar er ansvarleg for dette prosjektet. Han er no i gang med kjeldegransking og editering av alle verk Berlin har komponsert som vi i dag har kjelder til.
Den 14. januar 2015 skal Göteborg Symfoniker, dirigert av Neeme Järvi og med Ernst Simon Glaser som solist, framføre Johan Svendsens Cellokonsert i D-dur, op. 7. De kommer til å benytte den nye musikkarvutgaven fra Johan Svendsens Verker som ble ferdigstilt i desember 2014. Arbeidet med utgaven har avdekket at konserten ikke ble urframført da man tidligere har trodd. Utgaven viser også hvordan Svendsen omarbeidet konserten etter urframføringen.
Den 23. oktober 2014 framførte Oslo Filharmonien Ave Maria for sopran og orkester, op. 4 av Fartein Valen. Hamida Kristoffersen sang sopranpartiet, og Ingar Bergby dirigerte. Thomas Erma Møller hadde til denne anledningen utarbeidet en ny kritisk utgave av verket. Det som finnes av notemateriale fra tidligere, har så mange feiltrykk og avvik fra Valens manuskripter at en framførelse knapt hadde vært mulig uten denne nye utgaven fra Norsk musikkarv.
Det nyopprettede Nordic Musical Heritage Network hadde et vellykket arbeidsseminar i Oslo 22.-23. april 2014.
Den 13.–15. oktober 2013 arrangererte Norsk musikkarv i samarbeid med Institutt for musikkvitenskap (UiO) og Norges musikkhøgskole (NMH) et todagers forskerseminar om edisjon i Paris, med tittelen "The Art of Music Edition".
Internavisen ved humanistisk fakultet ved Universitetet i Oslo intervjuet i oktober 2013 Norsk musikkarvs tidligere prosjektleder Ståle Wikshåland. I dette intervjuet oppsummerer han hva prosjektet dreier seg om.
Norsk musikkarv stakk av med Norsk designråds Merke for god design på prisutdelingen 17. april 2013, i skarp konkurranse med det ypperste innen norsk design og formgiving.
Våren 2013 ble det opprettet et nettverk for nordiske edisjonsmiljøer, som framover skal ha tett kontakt og blant annet ha et felles årlig seminar.
Norsk musikkarvs årlige konferanse fant i 2012 sted i Bergen og hadde musikkforskningens ulike kilder og håndteringen av dem som tema. Her er programmet for konferansen.